plant phatology

نوشته شده توسط سینا

plant phatology

نوشته شده توسط سینا

کاربرد فرومون‌های جنسی در جهت کنترل آفات

کاربرد فرومون‌های جنسی در جهت کنترل آفات


پتانسیل عمده و اصلی کاربرد فرومون‌ها و مخصوصا فرومون‌های جنسی در یک مجموعه پیشرفته و دوستدار محیط زیست و در یک سیستم مدیریت تلفیقی مبارزه با آفات (IPM) شامل پیش آگاهی Monitoring تله‌های شکار mass trapping جلب و شکا ر attract & kill واخلال در جفتگیری disruption of communication می‌باشد.

  1- پیش آگاهی Monitoring 

 از آنجایی‌که ساختار فرومون‌ها در هر گونه از حشرات یگانه و منحصر به‌فرد است و گونه‌ها، فرومون‌های حنسی مجزایی را دارا هستند از این لحاظ می‌توان جهت تعیین جمعیت آفت از این پدیده طبیعی استفاده کرد. تله‌های حاوی فرومون‌های جنسی به‌صورت طعمه جهت جلب و بدام انداختن جنس مخالف در مزرعه قرار داده می‌شوند. بدینوسیله کشاورز می‌تواند به اطلاعات دقیق و غیر قابل انکار در مورد جمعیت آفت محل زمان ظهور و غیره دست پیدا کند و با توجه به این اطلاعات زمان لزوم مبارزه محل مبارزه و نوع سم و غلظت آن جهت مبارزه موثر پی ببرد. در این نوع روش استفاده از سموم رایج حذف نمی‌گردند بلکه مقدار و دفعات سمپاشی کاهش پیدا می‌نماید. پیش‌آگاهی دقیق باعث همزمان شدن زمان سمپاشی و زمان ظهور پیک آفت می‌گردد. فرومون در این روش به‌صورت ردیابی حساس عمل می‌کند که باعث تصمیم‌گیری هوشمندانه در موردنحوه استفاده از سموم شیمیایی می‌گردد. این روش به‌صورت گسترده در تمام دنیا جهت کاهش استفاده از سموم شیمیایی برای بسیاری از محصولات مورد استفاده قرار گیرد.

 2- تله های شکار Mass trapping 

 این متد بر پایه جمع نمودن پروانه‌های نر محیط مزرعه به‌وسیله قرار دادن تله‌های فرومون و شکار آن‌ها بنا گردیده است. بر این اساس با کاهش پروانه‌های نر امکان به‌وجود آمدن نسل جدید و ایجاد تخم‌های بارور کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه شاهد دفعات کمتر سمپاشی می‌باشیم ودر مواردی نیز استفاده از سموم شیمیایی به‌طور کلی حذف گردیده است .به‌عنوان مثال می‌توان از کنترل برگ‌خوارپنبه مصری که به تعدادی از محصولات مانند پنبه آلفا آلفا و سبزیجات حمله می‌کند و یا کنترل هجوم آفت کاج در اسپانیا و سوسک چوب‌خوار دراسکاندیناوی که به درختان جنگل صدمه می زند اشاره نمود.  ادامه مطلب ...