plant phatology

نوشته شده توسط سینا

plant phatology

نوشته شده توسط سینا

علائم بیماری لکه موجی یا سوختگی زود رس گوجه فرنگی


عامل بیماریزا، قارچی با نام علمی( Alternaria Solani (Ell.and می باشد. این قارج ساقه ها  ، برگها و میوه های گوجه فرنگی را آلوده می سازد.

این بیماری در خزانه موجب مرگ گیاهچه می شود. روی برگها لکه های قهوه ای مدور و اغلب احاطه شده با هاله زرد ظاهر می گردد. لکه های برگی معمولا" ابتدا در برگهای پیر ظاهر می شوندو به سمت بالا پیشروی می کنند. با توسعه بیماری قارچ ممکن است ساقه ها و میوه ها را آلوده سازد. لکه های روی میوه شبیه به لکه های روی برگها به رنگ قهوه ای با حلقه های متحدالمرکز تیره می باشند. اسپورهای تیره وپودر مانند از این لکه های حلقه مانند تولید می شوند.  با ذره بین می توان اسپورهای روی لکه را مشاهده نمود.
  ادامه مطلب ...

حشره کشهای میکروبی

بر اساس استفاده از میکروارگانیزمهایی چون قارچها – باکتریها و ویروسها در ساخت این حشره کشها، در حشرات ایجاد بیماری می کند و منجر به مرگ حشرات می شود و یا منجر به متوقف ساختن تغذیه آنها شده و یا اینکه کاهش می دهد و نهایتا منجر به حداقل رساندن خسارات به محصولات کشاورزی می شود.

  ادامه مطلب ...

استفاده از گیاه سیر در مبارزه با آفات و بیماریهای گیاهی

از اندام گیاه کامل ، حبه ، برگ و گل در مبارزه با آفات و بیماریها به عنوان دفع کننده ، حشره کش ، نماتد کش ، قارچکش و آنتی بیوتیک استفاده می کنند.

  ادامه مطلب ...

بیماری سوختگی باکتریایی گردو


عامل این بیماری باکتری Xanthomonas Campestris PV.juglandis می باشد در مناطقی که کشت تجارتی گردو ایرانی وجود دارد این بیماری مشاهده می شود. سایر گونه های گردو نیز مورد حمله این بیماری قرار می گیرند . لکه های نکروتیک ، سیاه روی برگها ، سر شاخه های سبز و میوه های جوان از علائم مشخصه این بیماری می باشد. در اثر خسارت این بیماری تعدادی از گردوها قبل از رسیدن از درخت می افتند.

  ادامه مطلب ...