plant phatology

نوشته شده توسط سینا

plant phatology

نوشته شده توسط سینا

کفش دوزک های برده

ایسنا: محققان کانادایی دریافته‌اند، گونه‌ای از زنبورها موسوم به «Dinocampus coccinella» که در کبک کانادا زندگی می‌کنند، کفش‌دوزک‌ها را به بردگی‌ گرفته و آنها را وادار می‌کنند که لاروهای زنبورها را حمل کنند.


این زنبورها تخم‌های خود را بر روی بدن کفش‌دوزک‌ها می‌گذارند، اما برده‌های خود را نمی‌کشند.

این محققان می‌گویند: نکته جالب توجه این است که کفش‌دوزک‌ها در اثر این انگل پس از مدتی نیمه فلج می‌شوند، اما زنبورها بدون این که آسیبی به آنها بزنند، آزادشان می‌کنند و کفش‌دوزک‌ها پس از رهایی می‌توانند با تغذیه دوباره خود را ترمیم کنند، درست مثل این که هیچ اتفاقی برای آنها نیافتاده است.

یک لارو بین پاهای کفش‌دوزک قرار می‌گیرد و وقتی بالغ شد از این حشره جدا می‌شود. محققان هم اکنون در حال بررسی و درک طول مدت این چرخه، میزان موفقیت و رابطه میزبان ــ انگلی هستند.

محققان در عین حال هنوز نمی دانند آیا کفش‌دوزک‌ها می‌توانند از این کار سر باز بزنند یا نه و برای دانستن این مطلب در نظر دارند، شرایط آزمایشگاهی مشابه را ایجاد کرده و دقیق‌تر روی این پدیده مطالعه کنند.

بیماری باکتریایی آتشک درختان میوه و روشهای کنترل آن

مقدمه:


بیماری آتشک یا همان فایر بلایت که توسط یک نوع باکتری ایجاد می شود یکی از شدیدترین  ومخرب ترین بیماری درختان میوه دانه دار محسوب می شوند که بیشترین خسارت رابه درختان گلابی، سیب وارد می کند .انتخاب نام آتشک یاسوختگی آتشین  برای این بیماری ظاهرا به جهت توصیف وضعیت درختان مبتلا بهترین انتخاب بوده است چراکه با داشتن شاخه ها وبرگهای سیاه شده، ظاهری کاملاً مشابه به یک درخت آتش گرفته به خود می گیرد .بیماری آتشک نه تنها منجر به کاهش سالیانه محصول درخت می گردد بلکه به واسطه انهدام شاخه های کوچک میوه دهنده وشاخه های اصلی وگاه تمام درخت باعث کاهش محصول در سالهای بعد نیز می شود ونهالهای مبتلا در خزانه ها به علت آلودگی به باکتری غیر قابل فروش شده و آلودگی درخت منجر به مرگ آن می گردد به همین جهت خسارت شدیدی در باغات میوه ایجاد می کند  ادامه مطلب ...